حتما تا به حال تجربه کرده اید که بخواهید یک کار کوچک را انجام دهید و 25 دقیقه بعد، هنوز آن را تمام نکرده باشید اما در این مدت با سه نفر چت کرده باشید، دو جوک خوانده باشید، یک میان وعده برای خود درست کرده باشید؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حواس پرتی با زندگی ما آمیخته شده است و انجام دادن کار ها را سخت میکند. پادزهر حواس پرتی تمرکز است. یادگیری نحوه تمرکز کردن یک مهارت حیاتی است، چیزی که دانش آموزان برای موفقیت، بی شک باید آن را تمرین کنند.

یادبگیرید که چگونه بخوانید

وقتی از درس خواندن صحبت می شود، به طور حتم مدیریت زمان یکی از اساسی ترین مهارت های تاثیر گذار در موفقیت تحصیلی است.

همه شما دانش آموزان به خوبی میدانید که حواس پرتی و پرش افکار یکی از مخرّب ترین مشکلاتی است که بر بازدهی مطالعاتی شما تاثیر گذار است. تکنیک پومودورو یکی از بهترین و موثر ترین تکنیک هایی است که با تقسیم بازه های زمانی و تکه تکه کردن کار ها، باعث از بین رفتن نگرانی ها و پرش های افکار ذهنی تان، به شما کمک می کند تا بیشترین عملکرد ذهنی را تجربه کنید.

تکنیک پومودورو

چگونه در مدرسه موفق شوم؟ بدون آنکه همه زمانم را برای خواندن اختصاص دهم.

یکی از جملاتی که من همیشه به شاگردانم گوشزد میکنم این است که "سخت کار نکن، هوشمندانه کار کن" این جمله به راحتی می تواند شما را از بسیاری از سختی های کنکور برهاند. شرط موفقیت این نیست که روزی 12 الی 14 ساعت مطالعه داشته باشید. شرط موفقیت این است که در کنار همه این ها، هوشمندانه درس بخوانید و روی بازدهی خود و نتایج آزمون هایتان تمرکز کنید.

پومودورو یکی از محبوب ترین روش های مطالعه است که اگر به درستی آن را اجرا کنید، سبک مطالعه شما را به طور کلی عوض میکند و شاهد شگفتی های آن در نتایج آزمون هایتان خواهید بود.

  1. یک درس را برای خواندن انتخاب کنید.
  2. تمام حواس پرتی ها را کنار بگذارید. (اعلان های تلفن همراهتان را خاموش کنید، تلفنتان را سایلنت کنید، تلویزیون را خاموش کنید و به خانواده تان بگویید که نیاز به تمرکز دارید.)
  3. تایمر را روی 25 دقیقه تنظیم کنید و تا اتمام زمان درس بخوانید.
  4. پنج دقیقه استراحت کنید. ( در مورد نحوه استراحت کردن می توانید مقاله مربوطه را مطالعه کنید.)

 این یک پومودورو است. 25 دقیقه تلاش با 5 دقیقه پاداش. گاهی اوقات ممکن است تکالیفتان دو پومودورو طول بکشد و گاهی سه پومودورو. اما چیزی که دانش آموزان متوجه می شوند این است که وقتی از این تکنیک استفاده می کنند تکالیف خود را سریعتر انجام می دهند. به طور معمول ما زمان زیادی را هدر میدهیم تا توجه خود را بر روی کار مورد نظر متمرکز کنیم. در حقیقت یک مطالعه نشان داده است که به طور متوسط 23 دقیقه طول میکشد تا پس از حواس پرتی به کار اصلی بازگردید.

در یک پومودورو بین کار ها جابجا نشوید. یک کار را انتخاب کنید و تا زمانی که زنگ به صدا در می آید، روی آن کار کنید. (البته، اگر یک کار را در طول یک پومودورو به پایان برسانید، می توانید کار دیگری را شروع کنید.) برخی از دانش آموزان فکر می کنند که می توانند چندین کار را همزمان انجام دهند، یا بین چندین کار به طور همزمان رفت و برگشت کنند. ما به این حالت "چند وظیفه ای" می گوییم. اما ایده چندوظیفه ای یک اشتباه است زیرا به طور کامل برخلاف اصول تمرکز است. تمرکز شما فقط می تواند در یک زمان بر یک چیز باشد. وقتی جهت توجه خود را تغییر دهید، انرژِی ذهنی خود را هدر می دهید و عملکرد بدتری خواهید داشت.

این شبیه یک دستگاه پین بال است که در آن به جای یک توپ، دو توپ آزاد شده و شما باید به طرز دیوانه واری سعی کنید دو توپ را مدیریت کنید. شما به ناچار، شکست می خورید و هر دو توپ سقوط می کنند.

پس سعی کنید چند وظیفه ای را ترک کنید.

 

5 دقیقه کم نیست؟

اگر احساس می کنید 5 دقیقه استراحت برای شما کم است، می توانید بعد از هر دو یا سه پومودورو، یک استراحت طولانی تر را برنامه ریزی کنید. اما نحوه درست استراحت کردن در بین دروس بسیارمهم است و می تواند نقش تاثیرگذاری در میزان بازدهی شما داشته باشد. پس در انتخاب استراحت های خود دقت کنید.

 

خب درسصدی های گل       اینم یه تکنیک عالی و محشر ویژه سر آشپز...

راستی می دونستید کسی که این روش رو ابداع کرده یک سر آشپز بوده؟ میدونید نماد گوجه به چه دلیل برای پومودورو انتخاب شده؟

پاسخ این دو تا سوال رو میتونید بعدا در اینترنت پیدا کنید یا در نظرات از ما بپرسید...

لایک یادتون نرهwink

موفق باشید...