سلام درسصدی های پرتلاش

حالتون چطوره؟

یکی از مهم ترین مسائلی که در دوران انتخاب رشته، ذهن دانش آموزان را درگیر می کند، شناخت رشته ها و شرایط، سختی ها، مزایا و فرصت های شغلی آنهاست. اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که هر رشته ای، یک سری از شرایط را دارد که عموم مردم از آنها مطلع نیستند و دقیقا همین شرایط هستند که می توانند روی تصمیم شما تاثیر بگذارند و شما را نسبت به تحصیل در یک رشته متمایل کنند. 
بنابراین گروه آموزشی درسصد از اساتید و افراد خبره هر رشته دعوت به عمل آورد تا در قالب یک مصاحبه تمامی شرایط، مشکلات، سختی ها، مزایا، وضعیت بازار کار و ... را توضیح دهند.
امروز در خدمت استاد فرهاد شفیعی (رتبه 2 کارشناسی ارشد اتاق عمل و رئیس بخش اتاق عمل بیمارستان سینا تهران) هستیم تا در خصوص رشته تکنولوژی اتاق عمل توضیحاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم که شاید بینش و نوع نگرش شما را نسبت به این رشته عوض کند. با ما همراه باشید.
 

ویدئو مصاحبه با استاد فرهاد شفیعی و معرفی رشته تکنولوژی اتاق عمل

 

 

توضیحات تکمیلی

رشته کارشناسی اتاق عمل شاخه ایی از علوم پزشکی است که طی این دروه دانشجویان با تکنولوژی های نوین جراحی تخصصی و فوق تخصصی آشنا شده و کمک به اداره بیمار قبل و حین و بعد از عمل را می آموزند. دراین رشته تمام واحد های تخصصی جراحی آموزش داده می شود و فرد کارشناس پروسه های جراحی های مختلف را فرا میگیرد ولی به تنهایی جراحی نمی کند و به جراح کمک می کند تا جراحی کند  تا عمل به سوی موفقیت پیش برود. دانش آموختگان این رشته 130 واحد که شامل دروس عمومی و تخصصی و کارآموزی در حیطه جراحی می باشد را می گذراننداگر به حوزه پزشکی علاقه داشته و در کار دقت و تمرکز زیادی دارید، این شغل برای شما می تواند مناسب باشد. وظیفه آماده کردن وسایل جراحی و حفظ استریلیزاسیون و اداره اتاق عمل بر عهده تکنولوژیست اتاق عمل می باشد. معمولا تکنولوژیست های اتاق عمل در دو نقش انجام وظیفه می کنند: 

سیرکولر

فرد غیر استریل می باشد و احتیاجات ضروری را در حین جراحی فراهم می کند و حق وارد شدن به فیلد استریل جراحی را ندارد و بیشتر به عنوان رابط افراد استریل و محیط غیر استریل اطراف می باشد و البته وظیفه کنترل وسایل را نیز بر عهده دارد تا وسیله ای در حوزه جراحی و درون بیمار جا نماند.

اسکراب

فرد استریل می باشد که در یک محیط یک متری در کنار جراح و با همراهی جراح عمل را انجام می دهد. وظایف او انجام تمام کمک های لازم به جراح از جمله باز کردن حیطه عمل با استفاده از رترکتور ها و وسایل موجود، کمک به بخیه زدن و هر نوع کار دیگری است که جراح در طول عمل در آن به کمک نیاز داشته باشد.
یک تکنولوژیست اتاق عمل گاهی در کار خود در معرض بیماری ها واگیردار ، مناظر، بوها و مواد ناخوشایند و حتی گاهی اشعه های عکس برداری قرار می گیرد که باید توان تحمل آنها را داشته باشد. او باید فردی صبور، دقیق و با توان بدنی مناسب باشد. همچنین داشتن آرامش و توان تصمیم گیری درست و سریع در شرایط بحرانی برای تکنولوژیست های اتاق عمل ضروری است. تکنولوژیست اتاق عمل چون مرتبا در کنار جراح است، چیزهای زیادی از او یاد می گیرد و به مرور توانایی های زیادی را کسب می کند. یک تکنولوژیست کاربلد می تواند فرآیند عمل را تسریع کرده و بسیار به کاهش اشتباهات کمک می کند. بیشتر تکنولوژیست های اتاق عمل در بیمارستان ها و برخی در مراکز عمل های سرپایی مشغول به کار هستند. کار آنها به صورت تمام وقت است و گاهی در شب ها و روزهای تعطیل به صورت شیفتی باید سرکار خود باشند. در ادامه اطلاعات کاملی در مورد وظایف، دانش و مهارت مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازار کار و فرصت های شغلی و میزان درآمد تکنولوژیست اتاق عمل ارائه می شود .

وظایف تکنولوژیست اتاق عمل

  • آماده کردن اتاق عمل برای جراحی و کنترل آن از نظر نور کافی، سیستم برق رسانی، درجه حرارت ،رطوبت، پاکیزگی، ایمنی و....
  • اطمینان یافتن از درستی دستگاه ها و تجهیزات لازم برای جراحی
  • اطمینان یافتن از وجود لوازم و ابزار لازم برای جراحی
  • کنترل پرونده بیمار قبل از جراحی برای اطمینان از کامل بودن مدارک پزشکی مورد نیاز( مانند اجازه عمل و آمادگی های عمل، داروهای قبل از عمل، عدم داشتن وسایل مصنوعی و زیور آلات و)...
  • آماده کردن بیماران برای جراحی مانند دادن آموزش ها و اطلاعات لازم به بیمار، شستن و ضدعفونی کردن محل های برش روی بدن بیمار و ...
  • کمک کردن به پزشکان در حین جراحی
  • مراقبت از نمونه های آزمایشگاهی برخی از جراحی ها و فرستادن آنها به آزمایشگاه
  • کمک در استریل و پانسمان کردن نهایی بیمار
  • مرتب و استریل کردن اتاق های عمل پس از جراحی
  • تهیه گزارش از فرآیند جراحی
  • و....

 

دانش و مهارت های مورد نیاز

  • آرامش دادن به بیماران قبل و بعد از جراحی
  • دقت و توجه زیاد به جزئیات
  • چالاکی و تمرکز زیاد
  • توان بدنی و استقامت زیاد
  • حفظ آرامش و خونسردی در هر شرایطی
  • توانایی کار تیمی
  • مهارت های ارتباطی مناسب

 

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل

فارغ التحصیلان رشته اتاق عمل می توانند وارد این شغل شوند. اگر فردی با شناخت و علاقه وارد این شغل شود، می تواند بسیار در آن پیشرفت کرده و موفق شود. در صورت پشتکار و تلاش بیشتر می تواند به موقعیت های شغلی بهتری مانند سرپرستار اتاق عمل، مدیر اتاق عمل و ... برسد. این شغل از دسته شغل هایی است که در آن مهارت های عملی بسیار اهمیت دارد. در همین راستا نیز، کسب مهارت های عملی و تجربه کارآموزی، در یافتن شغل مناسب تر و مطلوب تر به شما کمک می کند.

 

فرصت شغلی و بازارکار تکنولوژیست اتاق عمل

تکنولوژیست های اتاق عمل می توانند در مراکز بیمارستانی و کلینیک ها و درمانگاه ها ومطب ها و اتاق عمل و ریکاوری و مراکز جراحی سرپایی و مراکز اندوسکپی و مراکز رادیولوژی مداخله ایی و مراکز لیزرتراپی وهم چنین در اورژانس که به صورت خصوصی و نیمه دولتی و یا دولتی اداره می گردد، مشغول به کار شوند. امکان همکاری با راه آهن برون شهری جهت انجام عمل های سرپایی در وضعیت اورژانس و همکاری با سازمان های پزشکی ارائه دهنده پروسیجرهای جراحی فوق تخصصی نیز وجود دارد. آمار دقیقی از وضعیت بازار کار و میزان استخدام تکنولوژیست های اتاق عمل در کشور در دسترس نمی باشد. با توجه به افزایش جمعیت بخصوص در سنین سالمندی و به دنبال آن افزایش بیماری ها و اعمال جراحی، نیاز همیشگی به تکنولوژیست های اتاق عمل وجود داشته و بازارکار مناسبی برای این شغل در کشور وجود دارد. اگر فردی با علاقه و پشتکار وارد این شغل شود، مطمئنا می تواند موقعیت های شغلی مناسبی یافته و در کار خود موفق شود. در حال حاضر بیمارستان های زیادی به دلیل کمبود نیرو با نیمی از ظزفیت خود کار میکنند و در هر اتاق عمل فقط یک نفر وجود دارد که هم کارهای سیرکولرب را انجام می دهد و هم کار های اسکراب، بنابراین شانس پذیرش و یافتن شغل در این رشته بالاست. وضعیت استخدام این شغل در کشور آمریکا به شرح زیر است :

- پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام تکنولوژیست های اتاق عمل بین سال های 2010 تا 2020 ، رشد 19 درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل 14 درصد می باشد.

میزان درآمد تکنولوژیست اتاق عمل

اطلاعات دقیقی از میزان درآمد تکنولوژیست های اتاق عمل در کشور در دسترس نمی باشد. آن گروه از تکنولوژیست هایی که در بخش دولتی فعالیت می کنند، مطابق با قوانین حقوقی حاکم بر آن درآمد دارند. در بخش خصوصی درآمد این متخصصان متفاوت بوده و به میزان تجربه، تحصیلات، تخصص، مهارت و توانمندی های آنها بستگی دارد. در آمد برخی از افراد در این رشته به چند میلیون تومان در ماه نیز می رسد. درآمد این شغل در برخی آمریکا عبارت است از :

- متوسط درآمد سالانه این شغل 39920 دلار (برای همه مشاغل 33840 دلار) در سال 2010 و مطابق با آخرین آمارهای سال 2013 ،42000 دلار بوده است.

چشم انداز رشته:

نظر به اینکه این رشته کاملا نوپا بوده ولی طبق استانداردهای جهانی و براساس یک برنامه ی آموزشی هدفمند دانش آموختگان این رشته بعد از اتمام تحصیل نه تنها به عنوان یک کارشناس تخصصی در ارتقا سطح کیفی پروسه های جراحی در کنار متخصصان جراحی در اتاق عمل فعالیت می کنند, بلکه قادر به ارائه خدمات اثربخش در جهت ارتقای سطح سلامت جامعه بشری در کشور و سطح بین المللی می توانند ایفای نقش کنند. درحال حاضر کارشناسی ارشد این رشته وجود دارد و در آینده ای نزدیک دکتری آن نیز برای ادامه تحصیل به دانشجویان ارائه خواهد شد ولی راه برای ادامه تحصیل در این رشته در حال حاضر بسته نیست بلکه دانشجویان می توانند در مقاطع بالاتری نظیر رشته های فوق ادامه تحصیل دهند: - آناتومی - فیزیولوژی - بیوتکنولوژی - نانوتکنولوژی - نانوبیوتکنولوژی - پرستاری با گرایشات مختلف - و سایر رشته ها نظیر علوم غذایی , تغذیه , مدیریت و .... .

درسهای این رشته در طول تحصیل :

دروس اصلی و تخصصی: تکنیک اتاق عمل عمومی، فن پرستاری، فیزیولوژی، تشریح، شیمی آلی و بیوشیمی، بهداشت فردی و همگانی، انگلشناسی و میکروبشناسی، داروشناسی عمومی و تخصصی، جراحی عمومی و تخصصی، اصطالحات پزشکی و اصطلاحات رایج در اتاق عمل، کارآموزی عمومی، جراحی زنان و زایمان، بیماری های داخلی، آسیب شناسی، فیزیک پزشکی و کاربرد آن در اتاق عمل، خونشناسی و انتقال خون، بیهوشی، روشهای احیاء قلبی و ریوی، روانشناسی، کارآموزی در عرصه.

خب

در پایان از همه شما عزیزان ممنونیم که این مطلب را مطالعه کردید. امید است سوالات و دغدغه های ذهنی تان در این حوزه رفع شده باشد.

موفق و پیروز باشیدwink