دوستان درسصدی سلام

امیدوارم حالتون خوب باشه

امروز با یه مطلب سمّی و خفن خدمتتون رسیدیم تا بهتون یکی از بهترین تکنیک های مطالعه رو آموزش بدیم. امیدوارم خوشتون بیاد. لایک کردن مطلب یادتون نره.

حتما تا حالا براتون پیش اومده که در حین مطالعه یه مطلب تمرکزتون پایین باشه و مدام پرش افکار داشته باشین

یا اینکه در حین مطالعه، خسته و خواب آلود بشید و اون درس به نظرتون خیلی حوصله سر بر بیاد.

 

تکنیک SQ3R از سه قسمت تشکیل شده و به شما کمک میکند که مهارت مطالعه تان را بالا ببرید. و بتوانید مطالب خوانده شده را به راحتی به یاد بیاورید.

  • S(survey) : بررسی صفحات.
  • Q(question) : پرسیدن سوال
  • R3(read, recall, review) : بخوانید، بخوانید و مرور کنید.

تصویر پست سلطانی

قدم اول: بررسی صفحات

 قبل از اینکه شروع به خواندن کنید، ابتدا یک ایده کلی درباره آن مطلب پیدا کنید. درباره اینکه این مطلب به چه نکاتی اشاره دارد و چه مفاهیمی در این مطلب توضیح داده خواهند شد. این کار می تواند با نگاه کردن روزنامه وار مطالب یا عنوان ها انجام شود. به دنبال سرفصل ها، زیر عنوان ها یا مقدمه فصل بگردید و آن را بخوانید. به تمامی گرافیک های به کار برده شده در کتاب، مانند نقشه ها یا نمودار ها نگاه کنید. خلاصه فصل و نتیجه گیری انتهای آن را بخوانید و سعی کنید در مورد آنچه نویسنده می خواهد بگوید، یک ایده و نقشه ذهنی برای خود بسازید. در واقع نیازی به مطالعه دقیق نیست، هدف تنها کسب یک دیدگاه کلی در خصوص مبحث است.

این کار:

  • تمرکز و نقشه مطالعه و ترتیب خواندن درس را برای شما فراهم خواهد کرد.
  • با ایجاد جس کنجکاوی درباره مطلب مورد نظر، سطح یادگیری شما را تقویت کرده  و تمرکز شما در هنگام مطالعه را افزایش می دهد.
  • با ایجاد امکان پیش بینی مطلب، باعث کاهش سردرگمی شما در هنگام مطالعه می شود.

قدم دوم: پرسیدن سوال

بعد از اینکه صفحات را بررسی کردید، حال نوبت ایجاد پرسش است. سعی کنید پرسش هایی را در ذهن خود درباره مطلب ایجاد کنید. یکی از موثر ترین روش ها، تبدیل عناوین به پرسش است. مثلا می توانید عنوان "علل جنگ جهانی دوم" را به سوال " عوامل اصلی منجر به جنگ جهانی دوم چیست؟" تبدیل کنید. این مرحله باعث می شود به مطالعه تان جهت داده شود و در ذهنتان سوال ایجاد شود و با استفاده از این حس کنجکاوی، یادگیری مثبت به یادگیری فعال تبدیل می شود.

قدم سوم: مطالعه

حال که متن را بررسی کرده اید و مجموعه ای از سوالات در ذهنتان ایجاد شده، متن را بخوانید و با توجه به اطلاعاتی که قبلا کسب کرده بودید و می خواستید کشف کنید، جهت مطالعه خود را دنبال کنید و اجازه دهید مغز تشنه تان با پیدا کردن پاسخ پرسش هایش سیراب شود.

  • البته ممکن است در حین خواندن به ایجاد سوالات اضافی هم نیاز پیدا کنید.
  • در این مرحله از حاشیه نویسی و خلاصه نویسی دریغ نکنید. (مقالعه حاشیه نویسی و خلاصه نویسی به شما در این مورد کمک خواهد کرد.)
  • در صورت نیاز و طولانی بودن مطلب استراحت کنید. ( تکنیک پومودورو به شما کمک خواهد کرد )

قدم چهارم: مطالعه دوباره و یادآوری

 یادآوری یکی از مهم ترین مراحل درک، تسلط و حفظ اطلاعات کتب درسی است. زمانی که روی یادآوری گذاشته می شود باید به مراتب از زمان مطالعه معمولی بیشتر باشد. برای افزایش اثر گذاری این مرحله، می توانید پس از خواندن هر بخش، بدون مراجعه به یادداشت ها و یا کتاب درسی، خلاصه ای را از آن مطلبی که مطالعه کردید تهیه کنید و آن را برای خود یا شخص دیگری تعریف کنید. در این تمرین نیازی به تکرار دقیق جملات کتاب نمی باشد و تنها کافیست برداشت خود را از کتاب و به زبان خودتان و خیلی ساده تعریف کنید. این موضوع بسیار در افزایش اثر گذاری مطلب کمک می کند.

یادآوری به شما این امکان را می دهد که:

  • اطمینان حاصل کنید که مطالب خوانده شده را به طور کامل فهمیده اید.
  • اطلاعات مطالعه شده را از یک متن خشک و یخ زده به یک حالت قابل استفاده تر  و قابل فهم تر تبدیل کنید.
  • بفهمید که کدام قسمت ها را نفهمیده اید.
  • مغزتان را وادار به تفکر درباره مطلبی که خوانده اید می کند.

قدم پنجم: مرور

 حال به سوالاتی که در مرحله دوم طراحی کرده اید بازگردید. آیا می توانید بدون تکیه بر متن کتاب و یادداشت های خود، پاسخ قابل قبولی را برای هر سوال بیان کنید؟ اگر نه، به یادداشت های خود، پاسخی که نوشتید و حاشیه نویسی ها و خلاصه ها نگاهی دوباره بیندازید.

 

خب دوستان عزیز خیلی از همراهی شما تا اینجای مطلب سپاسگذاریم. حتما نظراتتون رو بهمون بگید و لایک رو هم فراموش نکنید.

پیروز و سربلند باشید.