درسصدی های گل سلام
حالتون چطوره

شاید برای بسیاری از شما پیش آمده باشد که دو واژه حاشیه نویسی و خلاصه نویسی را شنیده باشید و در ذهنتان این سوال وجود داشته باشد که تفاوت بین این دو چیست و هر کدام چه کاربردی دارند؟

دانستن تفاوت این دو می تواند برای همیشه شما را از سیاه کردن بی مورد کتب درسی تان مستغنی کند.

در این مطلب سعی شده به طور خلاصه به توضیح تفاوت این دو موضوع بپردازیم

اصلی ترین تفاوت

اصلی ترین تفاوتی که بین این دو روش وجود دارد، هدف این دو است. خلاصه نویسی در اصل جهت کاهش حجم مطالب و کمک به ایجاد چارچوب ذهنی و افزایش درک مطلب به کار برده می شود. این در حالی است که حاشیه نویسی در اصل جهت اکسپلور و کاهش کلمات نامفهوم و افزایش درک مطلب کاربرد دارد.
اگر بخواهیم به طور واضح تری بیان کنیم، کاربرد اصلی حاشیه نویسی، در مطالبی است که شما درک کاملی از آن ندارید و در طول مطالعه آن مطلب، کلمات زیادی به چشم می خورند که در مورد معنی آنها مطمئن نیستید و یا نکات دیگری به آن مطالب مرتبط است. به زبان دیگر می توان گفت کاربرد حاشیه نویسی در ذکر نکات تکمیلی کوتاه است.خلاصه یا حاشیه؟

نگاهی جزئی تر

حال که به طور کلی در خصوص تفاوت های این دو صحبت کردیم، بد نیست نگاهی دقیق تر در مورد هر کدام داشته باشیم.

خلاصه نویسی

در مطالبی که حجم توضیحات نسبت به نکات بسیار بالاست و ساخت یک نقشه ذهنی دشوار است، می توان از خلاصه نویسی جهت طبقه بندی مطالب استفاده کرد.

از فواید خلاصه نویسی می توان به امکان مطالعه مستقل آن و مرور مطالب کتاب اشاره کرد. هرچند هیچ گاه نمی توان اهمیت مطالعه کتاب را نادیده گرفت

حاشیه نویسی

یکی از محدودیت هایی که حاشیه نویسی ایجاد میکند، فضای کم و محدود به کتاب درسی است؛ هرچند می شود این کمبود را با سیمی کردن کتاب و گذاشتن برگه های یادداشت کاهش داد اما وجود این محدودیت می تواند به افزایش قطر کتاب درسی، افت روحیه و بیش از حد شلوغ شدن کتاب منجر شود. به دلیل همین محدودیت فضا، مطالب حاشیه نویسی شده نمی توانند نکات بسیار ریز و سخت گیرانه و هیجانی که در برخی تست های تالیفی کاربرد دارند را پوشش  دهند.

در صورتی که نکات تکمیلی مورد نیاز مقدار زیادی فضا نیاز دارند، می توانید به شرح نویسی روی آورید.

شرح نویسی

شرح نویسی را می توان در اصل، مجموعه ای از خلاصه نویسی و حاشیه نویسی هایی نامید که به تفضیل بیان شده اند. اصولا در نظام آموزشی پیشنهادات برای شرح نویسی بسیار نادر هستند اما اگر درسی را میشناسید که درک آن برایتان بسیار دشوار است و هیچ یک از راهکار ها تا به حال نتوانسته اند این مشکل را رفع کنند، شرح نویسی ارزش امتحان کردن را دارد. این روش به خصوص برای آن دسته از دانش آموزانی که دارای مشکلات پایه ای هستند، بسیار تاثیر گذار است. هرچند برخی دانش آموزان شرکت کننده در المپیاد های علمی نیز از این روش استفاده می کنند. آن چیز که واضح است، زمان زیادی است که این روش نیاز دارد.

در شرح نویسی، شما به هر نکته ای که میرسید، با تحقیق در مورد آن، تمام نکات مربوطه را کشف و یادداشت می کنید و تا زمانی که آن را نفهمیده اید، از آن گذر نمیکنید. اینگونه پس از ساعت ها مطالعه سخت و نفس گیر، بالاخره به لحظه ای میرسید که با خود می گویید، این درس آسان بود و اینجاست که متوجه تاثیر خارق العاده شرح نویسی می شوید.

نکته اساسی

چه در خلاصه نویسی، چه در جاشیه نویسی و چه در شرح نویسی، هر کدام که انتخاب شما باشند نیازمند آن هستند که به درستی اجرا شوند تا نتیجه ای مطلوب را کسب کنند. از آن جایی که اکثر مواردی که در مقالات اینترنت گفته شده اند فقط مقصد و نمای نهایی کار را به شما نشان می دهند نه مسیر آن را، بنابراین بهترین گزینه برای اینکه در مورد این روش ها اطلاعات کسب کنید این است که با یک پشتیبان تحصیلی در این مورد سخن بگوئید. او به شما کمک می کند تا علاوه بر کسب معلومات، در حضور وی آن روش را اجرا کرده و با نظارت پشتیبان تحصیلی خود، از اجرای صحیح آن مطمئن شوید.

شاد و پیروز باشید