سلام درسصدی ها

حالتون چطوره؟؟

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بازدهی شما در کلاس برخی دبیران بهتر از دیگران است؟؟

در این مورد یک تئوری وجود دارد که می گوید: هر فردی شیوه یادگیری متفاوتی را ترجیح میدهد که برای او مفید است. البته برخی هم بر این باور هستند که همه ما در تمام شیوه های یادگیری ترجیحاتی داریم اما یک شیوه یادگیری، غالب است و کاربرد بیشتری برای ما دارد. عده دیگری نیز بر این باورند که ما شیوه های مختلف یادگیری را بر حسب شرایط، ترجیح میدهیم. هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد که کدام سبک یادگیری برای شما بهتر است. این خود شمائید که باید بهترین شیوه یادگیری مناسب خودتان را در انتهای این مقاله تشخیص دهید. پس به دقت مقاله را مطالعه کنید. زیرا با کشف و درک بهتر شیوه یادگیری خود، می توانید از تکنیک هایی استفاده کنید تا میزان و کیفیت یادگیری شما را بهبود بخشد.

 

گروه آموزشی درسصد بر این باور است که یکی از مهارت های تدریس در شناخت دانش آموزان و نحوه یادگیری آنها می باشد. اینکه یک مدرس بتواند تشخیص دهد که شما در کدام یک از سبک های یادگیری، بازدهی بالاتری دارید، باعث می شود حداکثر بازدهی از کلاس به دست آید، درس سرگرم کننده باشد، سر کلاس خواب آلود نشوید و بعد از کلاس هم احساس سرخوشی داشته باشید. به یاد داشته باشید که یک تدریس صحیح درست همانند یک ماده مخدر می تواند شما را شاد و سر زنده نگه دارد و کاری کند که شما از یادگیری لذت ببرید.

 

حتی اگر قبلا هم اصطلاح "سبک یادگیری" را نشنیده اید، احتمالا تصوری از مفهوم کلی آن دارید. به طور مثال می دانید که یادگیری با گوش دادن برای شما دشوار است اما اگر بدن خود را تکان دهید و حرکت کنید، همه چیز را فورا یاد میگیرید. یا شاید شما عاشق گوش دادن به کتاب های صوتی هستید اما به نظر میرسد وقتی برای مطالعه یک کتاب کاغذی می نشینید هیچ چیز منطقی نیست. وقتی در مورد خود به این شکل صحبت می کنید، آنچه شما در حال توصیف آن هستید، شیوه یادگیری شماست.

 

درک سبک یادگیری خود و اطرافیان شما تنها در محیط های آموزشی مفید نیست، بلکه می تواند به شما در درک خود و دیگران در کار، خانواده، روابط و سایر محیط های اطرافتان کمک کند. با وجود مطالعات زیادی که در مورد سبک های یادگیری شده است، نظریه های متعددی در مورد تعداد سبک های یادگیری وجود دارد. یکی از تاثیر گذار ترین مطالعات، سه سبک یادگیری را مشاهده کرد: بصری، شنوایی و حرکتی. این مدل واک (VAK) نامیده می شد. از آن مطالعه سبک غالب دیگری به عنوان "خواندن/نوشتن" نیز شناخته شد که باعث توسعه این مدل و تبدیل آن به وارک (VARK) شد.

 

مدل وارک (VARK)


نام این مدل از یادگیری، مجموعه ای از حروف اول سبک های شناخته شده در آن می باشد. که به شرح زیر هستند:

  • دانش آموزان بصری (Visual): این دانش آموزان با دیدن، بهتر یاد میگیرند.
  • دانش آموزان شنیداری (Auditory): این دانش آموزان با شنیدن، بهتر یاد میگیرند.
  • دانش آموزان خواندنی/نوشتنی (Reading/writing): این دانش آموزان با خواندن و نوشتن بهتر می آموزند.
  • دانش آموزان حرکتی (Kinesthetic): این دسته نیز با استفاده از حرکات و انجام دادن کار ها می آموزند.

به گفته نیل فلمینگ (Neil Fleming) و دیوید پاوم (David Baume):

درک نحوه یادگیری دانش آموزان برای معلمان بسیار حیاتی است، اما برای دانش آموزان بسیار حیاتی تر است که بدانند خودشان چه سبک یادگیری ای دارند. با درک روند یادگیری و تفکر خود، می توانید در مطالعه و یادگیری، کارآمد تر باشید.

 

مدل مملتیکس (memletics)


نظریه دیگری که برخی از شیوه های یادگیری اضافی را در بر میگیرد memletics نام داد. این نظریه اصول مدل VAK را در نظر گرفته و چند دسته دیگر نیز به آن افزوده است. memletics اصول اصلی VAK را که بصری، شنوایی و حرکتی بودند را در نظر گرفته و علاوه بر آنها این چهار دسته را نیز افزوده است:

  • دانش آموزان کلامی (Verbal): این دانش آموزان با صحبت کردن و مباحثه بهتر می آموزند.
  • دانش آموزان منطقی (Logical): این دانش آموزان با استفاده از منطق و استدلال بهتر یاد میگیرند. ( اکثر آنها به درس ریاضی تمایل دارند)
  • دانش آموزان اجتماعی (Social): این افراد در گروه های مطالعاتی بهتر و موثر تر یاد میگیرند.
  • دانش آموزان انفرادی (Solitary): این افراد نیز به تنهایی بهتر یاد میگیرند.

در این مدل به دلیل نحوه دسته بندی ها، بین سبک های یادگیری همپوشانی زیادی وجود دارد. به عنوان مثال دو زبان آموز انفرادی را در نظر بگیرید که هر دو در موقعیت های انفرادی بهتر یاد میگیرند، اما یکی با استفاده از منطق و دیگری با دیدن بهتر یاد میگیرد!

مهم نیست که سبک های یادگیری غالب شما تحت چه نظریه ای قرار میگیرند، دانستن سبک یادگیری تان می تواند باعث پیشرفت شما در یادگیری و درک مفاهیم شود. اکثر دانش آموزان حداقل در یکی از سبک های تئوری VARK قرار میگیرند.

 

این راهنما به دانش آموزان و والدین اطلاعات و توصیه هایی ارائه می دهد ، زیرا درک این نکته برای همه افراد در محیط آموزشی مهم است. با هر سبک یادگیری ، پیشنهاداتی برای انتخاب شغل نیز وجود دارد. این پیشنهادات به هیچ وجه محدود کننده نیست ، اما می تواند مفید باشد. اگر یک یادگیرنده بصری هستید ، اما احساس می کنید به سمت یکی از زمینه های ذکر شده در بخش یادگیرنده شنوایی کشیده شده اید، به هر طریقی اشتیاق خود را دنبال کنید. پیشنهادات شغلی که در اینجا گفته شده اند، صرفاً نشان می دهد که آن سبک ممکن است به چه شغلی برسد و در چه مشاغلی احتمال دارد با حداقل تلاش در آن پیشرفت کنند.

 

درک شیوه یادگیری شما واقعاً مفید است ، اما باز هم، باید مراقب باشید که خود را در یک جعبه بسته قرار ندهید و خود را با سبک یادگیری خود تعریف نکنید. تا آنجا که می توانید بینش داشته باشید، اما اجازه ندهید این بینش بر افکار شما در مورد خودتان غلبه کند.

زبان آموزان بصری


آیا تا به حال برایتان پیش آمده که در مدرسه امتحان داده باشید و به خودتان بگویید "من پاسخ را به خاطر نمی آورم ، اما به یاد دارم که در یادداشت هایم، آن را با رنگ صورتی را برجسته کرده بودم"؟ اگر این چنین است، پس ممکن است شما یک یادگیرنده بصری باشید.

 

این به این دلیل است که یادگیرندگان بصری آنچه را بیشتر می بینند به خاطر می آورند و یاد می گیرند. این یادگیری حتی می تواند شامل فیلم ها و تصاویر هم باشد. یادگیرندگان بصری با استدلال های فضایی، نمودارها، گراف ها و غیره خوب عمل می کنند. اغلب اوقات ، دانش آموزان بصری کلمات را به عنوان تصویر یا اشیاء دیگر در سر خود "می بینند" و اغلب از نیمکره راست مغز خود برای پردازش اطلاعات استفاده می کنند.

 

یکی از مزایای فراگیر بصری بودن این است که مغز انسان اطلاعات بصری را بسیار سریعتر از متن ساده پردازش می کند. به عنوان یک فرد یادگیرنده بصری ، می توانید اطلاعات زیادی را به سرعت دریافت کرده و در خود ذخیره کنید زیرا این روش پردازش را ترجیح می دهید که انسانها قبلاً در آن بسیار خوب عمل کرده اند.

 

هنگام مطالعه و یادگیری ، فراگیران بصری استفاده از نقشه ها، طرح ها، نمودارها و الگوها را ترجیح می دهند. هنگام یادداشت برداری ، این دانش آموزان به احتمال زیاد یادداشت های خود را در قالب الگوهای بصری سازماندهی می کنند. آنها ممکن است از نمودارها یا جدول بندی استفاده کنند و یا ممکن است صفحه یادداشت های خود را به بخش های مختلف تقسیم کنند. بسیاری از زبان آموزان بصری نیز با کدگذاری رنگها و نوشتن یادداشت های خود با قلم های رنگی یا هایلایت های مختلف به خوبی درس را متوجه می شوند.

 

مشاغل برای زبان آموزان بصری:

فراگیران بصری اغلب به سمت زمینه های STEM کشیده می شوند و به خوبی عمل می کنند. STEM مخفف علوم (Sience)، فناوری (Technology)، مهندسی (Engineering) و ریاضی (Math) است. به طور خاص ، برخی از مشاغل شامل عکاسی، ساخت و ساز، طراحی گرافیک، طراحی داخلی، معماری، فیزیک، تبلیغات، مهندسی و جراحی است.

نکته ای در مورد دانش آموزان بصری:

استاد حسین سلطانی گردفرامرزی، مشاور تجصیلی و مدرس درس زیست شناسی گروه درسصد این گونه می گویند:

گاهی اوقات من میبینم که برخی از دانش آموزان بصری، در حین کلاس از پنجره به بیرون خیره می شوند یا در دفتر خود شروع به کشیدن طرح هایی میکنند. اکثر معلمان همیشه این کار را نوعی بی احترامی به خودشان می دانند و با پرخاشگری، سعی می کنند که حواس آنها را به خود معطوف کنند. اما من همیشه از آنها می خواستم که اگر در طول کلاس دوست نداشتند به من نگاه کنند، طرحی را بکشند که مربوط به درس من باشد و هم زمان به صحبت های من هم گوش کنند. این شیوه به آنها کمک میکرد تا بعدا در آزمون ها به راحتی مباحث درس را به یاد آورند. زیرا در خاطر آنها آن نقاشی با صحبت های من ترکیب شده بود و هرگاه آن نقاشی را می دیدند، به یاد صحبت های من می افتادند و یادآوری مطلب، برای آنها بسیار آسان می شد.

این دانش آموزان از هوش تصویری بی نظیری برخوردار هستند که گاهی مرا شگفت زده می کنند. خیلی از آنها حالات صورت من یا حتی حرکاتم را در خاطر میسپردند و در بسیاری از موارد میدیدم که در هنگام پرسش شفاهی، برخی از این حرکات را به طور بسیار کمرنگی، نا خودآگاه اجرا می کردند.

 

همچنین برای یادگیرندگان بصری آسان است که تحت تأثیر بسیاری از ورودی های بصری قرار گیرند. اگر محیط کلاس آشفته است و بسیاری از دانش آموزان در حال رفت و آمد هستند ، ممکن است برای آنها بسیار زیاد باشد. طراحی کلاس درس نیز برای دانش آموزان بصری بسیار مهم است. اگر شلوغی زیاد یا پوسترهای زیادی روی دیوارها تزئین شده باشد ، این می تواند ذهن و پردازش یک یادگیرنده بصری را تحت تأثیر قرار دهد. این قانون حتی در مورد مطالعه در منزل هم صادق است. بنابراین مشاورین تحصیلی گروه آموزشی درسصد، برای دانش آموزان بصری، نوع خاصی از چینش میز مطالعه را پیشنهاد می دهند که در آن عوامل بصری در حداقل ممکن باشند. به طور مثال: چیدن کتاب های درسی در جلوی میز مطالعه به هیچ عنوان برای این دانش آموزان پیشنهاد نمی شود.

ایده های آموزشی برای کمک به یادگیرندگان بصری

اگر شما هم یک دانش آموز بصری هستید، پیشنهاد میکنیم از روش های زیر استفاده کنید تا به سطح بالاتری از یادگیری دست پیدا کنید.

  • از رنگ ها استفاده کنید. درست مانند این که این زبان آموزان در کودکی تمایل به رنگ آمیزی اشیاء دارند، در حال حاضر هم هنگام نوشتن یادداشت ها و خلاصه نویسی های خود، آنها را کدگذاری کنید، می تواند برای شما واقعاً مفید باشد. به عنوان مثال، می توانید تاریخ را به رنگ آبی و نام ها را به رنگ زرد مشخص کنید.
  • استدلال خود را ترسیم کنید. بهتر است یاد بگیرید که چگونه در ریاضی، استدلال خود را (به جای توضیح شفاهی) با نوشتن ارائه دهید.
  • به حرکات توجه کنید. در طول تدریس استاد، از زبان بدن وی آگاه باشید. اگر هنگام صحبت حرکات دست را در نظر بگیرید ، به شما کمک می کند تا توجه داشته باشید و ارتباط برقرار کنید.
  • نقشه ذهنی رسم کنید. پوستر هایی را رسم کنید که در آنها مفاهیم کلیدی نشان داده می شوند. پس از آن حتی میتوانید آن را در کلاس درس به صورت کنفرانس ارائه دهید تا برای یادگیرندگان شنوایی هم جذاب باشد. و یا می توانید این پوستر ها را به دیوار اتاق خود (به شرطی که در هنگام مطالعه جلوی چشمتان نباشد) بچسبانید تا هر بار که به آن می نگرید، مروری از آن مطلب در ذهنتان انجام شود.
  • نمودارها. از فناوری برای کمک به یادگیری خود با استفاده از مشاهده بصری اطلاعات با ایجاد نمودارها و چارت ها استفاده کنید. این اغلب در زمینه ریاضی و علوم استفاده می شود ، اما می تواند در سایر رشته ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.
  • متن را نقاشی کنید. اگر در کلاس یا موقع مطالعه حوصله تان سر رفت، سعی کنید قسمتی از متن را با نقاشی، ترسیم کنید. تصویری از آنچه که نوشته توصیف می کند ترسیم کنید. این تکنیک به شما در خواندن دقیق و درک متن کمک می کند.

زبان آموزان شنیداری


آیا وقتی واقعا سخت فکر می کنید، درس می خوانید یا سعی می کنید چیزی را سازماندهی کنید، با خود صحبت می کنید؟ اگر اینطور است، احتمالاً شما یک یادگیرنده شنوایی هستید.

یادگیرندگان شنوایی با شنیدن و گوش دادن دقیق به بهترین نحو یاد می گیرند. این می تواند شامل شنیدن چیزها از منابع خارجی و همچنین شنیدن صحبت های خود آنها باشد. به احتمال زیاد آنها داوطلب می شوند تا به سوالات پاسخ دهند و در بحث های کلاسی فعالانه شرکت کنند.

 

یادگیرندگان شنوایی از مزیت بزرگی در کلاس درس برخوردارند زیرا نمی ترسند نظر خود را بگویند و به سوالات خود پاسخ دهند. در حالی که زبان آموزان خواندنی/نوشتنی ممکن است حتی متوجه نشوند که سوالی برایشان پیش آمده است تا زمانی که بتوانند به عقب برگردند و یادداشت های خود را پردازش کنند، یادگیرندگان شنیداری با گوش دادن و صحبت کردن یاد می گیرند ، بنابراین اطلاعات را به راحتی در کلاس درس پردازش می کنند.

هر نوع گوش دادن یا صحبت کردن کارآمدترین روش یادگیری برای این گروه خواهد بود. برخی از روشهای رایج شامل سخنرانی، کتاب های صوتی، بحث و پردازش کلامی است. این زبان آموزان معمولاً در قصه گویی و سخنرانی نیز مهارت دارند. بسیاری از این دانش آموزان اغلب مطالعه و کار گروهی را ترجیح می دهند زیرا می توانند از طریق اطلاعات صحبت کنند. این اغلب آنها را هنگام یادگیری نظریه memletics یادگیرندگان اجتماعی می کند.

 

مشاغل یادگیرندگان شنوایی:

هر شغلی که نیاز به گوش دادن و یا صحبت زیاد داشته باشد ، احتمالاً برای یادگیرندگان شنوایی بسیار مناسب خواهد بود. برخی از مشاغل مورد توجه شامل پخش رادیویی یا تلویزیونی، حقوق، آموزش، آسیب شناسی گفتار و زبان (گفتار درمانی) و مشاوره است.

 

نکته ای در مورد زبان آموزان شنیداری:

درست مانند زبان آموزان بصری ، این دانش آموزان نیز ممکن است به فضا خیره شوند ، اما به دلایلی متفاوت. از آنجا که آنها اطلاعات را با گوش دادن به آنها به بهترین شکل پردازش می کنند ، نیازی نیست اغلب به یادداشت ها یا پاورپوینت نگاه کنند. ممکن است به نظر برسد که آنها توجه نمی کنند.

 

این دانش آموزان همچنین ممکن است تمایل داشته باشند در طول کلاس صحبت کنند. بنابراین کلاس های خشک و بدون بحث، اصلا برای آنها مناسب نیست. این می تواند وقتی در کلاس بحث و گفتگوی سرزنده ای را به راه بیفتد عالی باشد، اما وقتی کلاس نیاز به دقت و توجه کامل و گوش دادن دارد، چندان عالی نیست. به یاد داشته باشید که مغز شما چگونه کار می کند و چگونه یاد می گیرید. تا آنجا که می توانید و تا آنجا که برای موضوع مورد نظر کاربردی است ، سعی کنید در بحث ها شرکت کنید اما مواظب باشید که در طول این بحث ها، به تدریس دبیر آسیبی وارد نکنید و گاهی نیز اجازه دهید ایشان هم تدریس خود را داشته باشند.

 

نظر استاد سلطانی درباره این دسته از دانش آموزان:

این بچه ها دقیقا همان هایی هستند که لذت آموزش را به من یادآوری میکنند. کافیست یک سرنخ به آنها بدهید تا بحث را به دست بگیرند، حضور آنها در کلاس، همیشه باعث سرزندگی کلاس می شود ولی خب اگر غافل شوید هم به راحتی بحث را به سمتی که دلشان می خواهد می کشانند و اینکه بتوان آنها را در مسیر درسی ای که برای خودتان تصور کرده اید نگه داشت، نیاز به مهارت بالایی دارد. اکثر دبیران به جای هدایت این دسته از دانش آموزان به سمت مسیرشان، آنها را ساکت می کنند تا خودشان بتوانند بحث را به مسیر اصلی برگردانند که این باعث از بین رفتن پیوستگی آموزشی کلاس و کاهش بازدهی دانش آموزان می شود.

همیشه باید در نظر داشته باشید که این زبان آموزان ممکن است واقعاً با اطلاعات نوشتاری و تصویری به سختی دست و پنجه نرم کنند. یادگیرندگان شنوایی آن دسته از دانش آموزانی هستند که می توانند به تک تک سوالات شما در کلاس پاسخ دهند و سپس در امتحانی که همان اطلاعات را آزمایش می کند ، نمره 12 را دریافت کنند. اگر تصور می کنید که دانش آموزی که در یک آزمون خراب کاری کرده است در واقع اطلاعات را می داند، به آنها فرصت دهید تا به سوالات آزمون به صورت شفاهی پاسخ دهند.

ایده های درس برای کمک به یادگیرندگان شنوایی

  • کتاب صوتی. به دانش آموزان این امکان را بدهید که به کتاب صوتی گوش دهند- این می تواند در رمان ها و کتاب های درسی نیز موثر باشد.
  • سمینار سقراطی. این یک نوع بحث است که در آن دانش آموزان بحث را هدایت می کنند. معلم موضوعاتی را برای گفتگو ارائه می دهد و سپس دانش آموزان مسئولیت را بر عهده می گیرند. با نشستن در یک دایره و داشتن فضای آرام تر ، احتمالاً دانش آموزان بیشتری در گفتگو شرکت خواهند کرد. اغلب یادگیرندگان شنوایی تمایل دارند که این بحث ها را رهبری کنند و این به آنها فرصتی می دهد تا بدرخشند و به خاطر صحبت هایی پاداش بگیرند که می تواند آنها را در موقعیت های دیگر با مشکل مواجه کند. راههای زیادی برای برگزاری سمینارهای اجتماعی وجود دارد. شورای ملی معلمان زبان انگلیسی توضیحات خوبی دارد.
  • سخنرانی ها. تکلیفی اغلب مورد تنفر، اما ضروری، که بسیاری از دانش آموزان از آن می ترسند، در واقع اغلب مورد علاقه یادگیرندگان شنوایی است. این نوع تکلیف جایی است که یادگیرندگان شنوایی در آن وجود خود را احساس می کنند. سخنرانی ها می توانند کوتاه و بداهه یا طولانی و برنامه ریزی شده باشند و می توانند در هر موضوعی انجام شوند.
  • یادداشت ها را ضبط کنید. شما می توانید صدای خود را در حال صحبت کردن ضبط کنید یا از معلم خود اجازه بگیرید که صدایشان را در طول سخنرانی ها ضبط کنید تا بتوانید به عقب برگردید و گوش دهید. همچنین می توانید صدای خود را در حال خواندن یادداشت های خود ضبط کنید.
  • متن به گفتار. این کاری است که دانش آموزان می توانند به تنهایی انجام دهند ، اما ممکن است به کمک معلم احتیاج داشته باشند یا در انجام آن احساس بهتری داشته باشند اگر به آنها اجازه ای در این خصوص داده شده باشد. هنگام نوشتن مقاله، دانش آموزان می توانند از گفتار به متن برای نوشتن افکار خود استفاده کنند. همچنین می توان از متن به گفتار برای تصحیح و تشخیص خطاها استفاده کرد.
  • مناظره. یک بحث سازمان دهی شده راهی واقعاً سودمند برای یادگیرندگان شنوایی است تا ایده های خود را به اشتراک بگذارند. این را می توان در تمام مقاطع تحصیلی و در همه رشته ها انجام داد. در اینجا یک منبع عالی برای برخی از ایده های بحث و همچنین قالب های مختلف بحث برای سطوح مختلف است که به زودی توسط تیم درسصد ترجمه خواهد شد و د روبلاگ قرار داده می شود.

زبان آموزان خواندنی/نوشتنی


آیا وقتی مردم با شما صحبت می کنند یا وقتی سخنرانی می شنوید، تمایل به تقسیم بندی و سازمان دهی مباحث دارید؟ آیا ترجیح می دهید متن را بخوانید یا اطلاعات را از کتاب بگیرید؟ سپس احتمالاً شما یک خواننده/نویسنده هستید.

دانش آموزان خواندنی/نوشتنی با خواندن و نوشتن بهتر یاد می گیرند. آنها اغلب به نقل قول معروف Flannery O'Connor "من می نویسم زیرا نمی دانم چه فکر می کنم تا زمانی که آنچه را که می گویم نخوانم." ورودی شفاهی اغلب می تواند برای این دانش آموزان از یک گوش وارد و از گوش دیگر بیرون برود. برای آنها، دیدن یادداشت ها روی صفحه یا روی پاورپوینت و یادداشت برداری از آنها بسیار مهم است.

 

این دانش آموزان از کتاب ها، لیست ها، یادداشت ها، مجلات، فرهنگ لغت ها و غیره بهترین یادگیری را می گیرند. برخی از کارهایی که این دانش آموزان ممکن است انجام دهند تا بتوانند به طور خودآموز به یادگیری خود کمک کنند بازنویسی یادداشت های خود، استفاده از کارت های فلش، افزودن یادداشت ها به تصاویر یا نمودارها، حاشیه نویسی، کتاب صوتی و استفاده از زیرنویس های ویدئویی هستند.

 

مشاغل یادگیرندگان خواندنی/نوشتنی:

انتخاب شغلی رایج و واضح برای زبان آموزان خواندنی/نوشتنی، نویسندگی است ، اما اگر این شیوه یادگیری شما است، قطعاً محدود به نوشتن نیستید. ویرایش، تبلیغات، تحقیق، ترجمه و مشاوره اقتصادی نیز انتخاب های شغلی فوق العاده ای هستند که مناسب خواهند بود.

 

یادداشتی برای زبان آموزان خواندنی/نوشتنی:

در حالی که این فراگیران اغلب "دانش آموز خوب" معلمان هستند ، اما برای یادگیری از سخنرانی ها یا روشهای کاملاً شنیداری واقعا می توانند مشکل داشته باشند. آنها ممکن است به بحث های کلاس پاسخ مناسبی ندهند و برای پردازش چیزهایی که می شنوند به زمان بیشتری نیاز دارند. اگر به آنها زمان داده شود تا افکار خود را قبل از اینکه بخواهند با صدای بلند به اشتراک بگذارند بنویسند، استرس کمتری به آنها وارد خواهد شد و می توانند افکار خود را پردازش کنند.

 

استاد سلطانی در خصوص این دانش آموزان می گویند:

هر کلاسی آن دانش آموز را داشته است که قبل از اینکه معلم بخواهد به اسلاید بعدی برود به زمان بیشتری نیاز دارد، حتی اگر توضیحات معلم تمام شده باشد و همه دانش آموزان دیگر آماده ادامه دادن باشند. به احتمال زیاد این دسته از دانش آموزان، دانش آموز خواندنی/نوشتنی هستند و هنگامی که شیوه یادگیری آنها را درک کردید، راحت تر می توانید با آنها دست و پنجه نرم کنید. گاهی اوقات شما می بینید که در کلاس به آنها بسیار فشار می آید و مدام سرشان پایین است زیرا سعی می کنند تک تک حرف های شما را بنویسند. من همیشه به آنها با خلاصه کردن حرف هایم و مشخص کردن نکات مهم کمک می کنم تا فقط بخشی از سخنان من را بنویسند. و این کار را به همه دانش آموزانی که در این دسته هستند پیشنهاد میکنم که نیاز نیست همه سخنان دبیر خود را یادداشت کنید، فقط چیز هایی را بنویسید که نکات اصلی هستند و در درس اهمیت دارند.

ایده های درسی برای کمک به زبان آموزان خواندنی/نوشتنی

  • جزوه های دستی. مهم نیست که درس شما در مورد چیست ، یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای کمک به بازدهی خود از مطلب کنید، استفاده از جزوات معلمان است، جزوه هایی که مهمترین اطلاعات را برجسته می کنند. همچنین مهم است که به این زبان آموزان زمان کافی برای نوشتن یادداشت های دقیق داده شود. ارائه جزوه ها یا یادداشت های راهنما می تواند به این زبان آموزان کمک کند تا زمان کافی برای به دست آوردن تمام اطلاعات را داشته باشند.
  • مقالات و تکالیف خواندن. این تکالیف ساده و سنتی اغلب برای زبان آموزان خواندن/نوشتن بهترین کار را می کند. به همین دلیل است که این شیوه یادگیری اغلب در محیط کلاسی سنتی رشد می کند.
  • فکر کنید ، جفت شوید ، به اشتراک بگذارید خواندنی/نوشتنی ها اغلب با به اشتراک گذاشتن افکار خود با صدای بلند مشکل دارند. آن دسته از دانش آموزانی که هر امتحانی را موفق می شوند اما وقتی در کلاس با آنها صحبت می شود یخ می زنند ، به احتمال زیاد زبان آموزان خواندنی/نوشتنی هستند. فکر کنید، جفت شوید، به اشتراک بگذارید واقعاً می تواند به آنها اعتماد به نفس بدهد تا افکار خود را بیان کنند. این کار را می توان با هر گروه سنی و در هر زمینه موضوعی انجام داد. ابتدا از دانش آموزان یک سوال باز پرسیده می شود و به آنها فرصت می دهند تا در سکوت بیندیشند و پاسخ های خود را بنویسند. سپس، از دانش آموزان خواسته می شود در گروه های کوچک جفت شوند تا پاسخ های خود را به اشتراک بگذارند. اغلب وقتی فقط سوالی پرسیده می شود که دانش آموزان بلافاصله پاسخ دهند، فقط از زبان آموزان شنوایی پاسخ می گیرید زیرا آنها در پردازش کلامی سریع ترین هستند. اما این روش به زبان آموزان خواندنی/نوشتنی زمان می دهد تا به شیوه خود پردازش کنند و به آنها زمان و اعتماد به نفس می دهد تا پاسخی شفاهی ایجاد کنند.

زبان آموزان حرکتی


آیا شما اولین نفری هستید که برخاستید و برای نشان دادن آزمایش برای دیگران داوطلب شدید؟ اگر چنین است ، به نظر می رسد که شما یک فراگیر حرکتی هستید.

 

ریشه کلمه "kines" به معنای حرکت است و بنابراین ، یک یادگیرنده حرکتی با انجام حرکات یا انجام کاری بهتر یاد می گیرد. هنگامی که آنها بدن خود را به طور فعال حرکت می دهند و آن را با آموخته های خود ترکیب می کنند، فهمیدن اطلاعات برای آنها بسیار آسان تر است.

 

این دانش آموزان تمایل دارند در تظاهرات و آزمایشات بدرخشند. آنها همچنین از دیدن چیزی از نزدیک ، تماشای فیلم های زنده و سفرهای میدانی بهترین یادگیری را می گیرند. حتی ترکیب حرکت فیزیکی با بخشی از اطلاعات می تواند به آنها کمک کند. آنها ممکن است هنگام گوش دادن در کلاس عصبی شوند و بسیار بیشتر از کسانی که دارای سبک های یادگیری دیگر هستند با دست خود صحبت می کنند.

 

مشاغل برای فراگیران حرکتی:

هر شغلی که به شما امکان می دهد فعالیت بدنی داشته باشید و بدن خود را حرکت دهید ، درست در راسته کار یک زبان آموز حرکتی قرار می گیرد. بعضی اوقات آنها عبارت "من خوب نمی نشینم" را می گویند و معمولاً در یک کار روی میز پیشرفت نمی کنند. یادگیرندگان حرکتی معمولاً در ورزشکاران حرفه ای، کشاورزان، نجارها، فیزیوتراپیست ها و مکانیک ها احساس می کنند.

 

نکته ای برای دانش آموزان حرکتی:

فقط به این دلیل که می بینید یک دانش آموز عصبی می شود یا با چیزی خودش سرگرم می کند، این بدان معنا نیست که او توجهی نمی کند یا حوصله اش سر رفته است. مغز آنها فقط به دنبال این حرکت است تا به آنها در ایجاد ارتباط کمک کند. تا زمانی که توجه دیگران را در کلاس درس پرت نمی کنند، نیازی به وادار کردن دانش آموزان به نشستن کامل نیست. تا جایی که می توانید سعی کنید حرکت را با مفاهیمی که آموزش می دهید پیوند دهید.

 

ایده های درسی برای کمک به فراگیران حرکتی

  • آزمایشگاه ها و آزمایشات. این نوع دروس در کلاس های علوم رایج است ، اما می تواند با موفقیت در برنامه درسی همه موضوعات مختلف اجرا شود. به عنوان مثال ، دانشجویان روانشناسی می توانند مطالعاتی را که در حال یادگیری هستند تکرار کنند. یک درس ریاضی ابتدایی می تواند شامل اندازه گیری قد هر دانش آموز و سپس ایجاد مشکل بر اساس اندازه گیری ها باشد.
  • سفرهای میدانی. وقتی مدارس بودجه خود را از چپ و راست کاهش می دهند، برنامه ریزی برای سفرهای آموزشی واقعاً دشوار است، و این قابل درک است. هرچند لازم نیست سفرهای میدانی رویدادهای مهمی باشند. برای یک پروژه هنری، می توان دانش آموزان را به بیرون برد و از آنها خواست آنچه را که می بینند طراحی یا عکاسی کنند. یک درس انگلیسی می تواند شامل پیاده روی در طبیعت باشد که در آن دانش آموزان در مورد آنچه در خارج از خانه می بینند روزنامه بنویسند یا داستان بنویسند.
  • لوازم فیزیکی. هر زمان که می توانید، از وسایل کاربردی و یا به یاد ماندنی استفاده کنید. اگر در کلاس زیست شناسی هستید، اسکلت بیاورید یا از بدن خود به عنوان پشتیبان استفاده کنید.

یادگیرندگان منطقی


افرادی که در ریاضی سرآمد هستند و دارای استدلال منطقی قوی هستند ، معمولاً یادگیرندگان منطقی هستند. آنها به سرعت متوجه الگوها می شوند و توانایی بالایی در پیوند دادن اطلاعاتی دارند که به نظر می رسد توسط دیگران غیر مرتبط است. یادگیرندگان منطقی با ایجاد ارتباطات پس از سازماندهی مجموعه ای از اطلاعات ، جزئیات را بهتر حفظ می کنند.

با درک مفهوم و استدلال پشت موضوعی که در حال مطالعه آن هستید، توانایی یادگیری خود را بیشتر کنید. به حفظ کردن درس وابسته نباشید. پیوندهای بین موضوعات مرتبط را کاوش کنید و مطمئن شوید که جزئیات را درک کرده اید. از "تفکر سیستمی" برای درک بهتر رابطه بین بخشهای مختلف یک سیستم استفاده کنید. این نه تنها به شما در درک تصویر بزرگتر کمک می کند، بلکه به شما کمک می کند تا بفهمید چرا هر بخش جزء مهم است. خوشبختانه در سال های گذشته، تدریس دبیران در ایران به سمت تدریس های مفهومی حرکت کرده و در حال حاضر، این دانش آموزان می توانند از مزایای آن بهره مند شوند.

 

فراگیران اجتماعی


معمولاً فراگیران اجتماعی دارای مهارتهای ارتباطی کتبی و کلامی عالی هستند. این افراد به راحتی می توانند با دیگران صحبت کنند و در درک دیدگاه های دیگران ماهر هستند. به همین دلیل، مردم اغلب از یادگیرندگان اجتماعی مشاوره می گیرند. یادگیرندگان اجتماعی بهترین کار با گروه ها را یاد می گیرند و از فرصت هایی برای ملاقات فردی با معلمان استفاده می کنند. اگر دوست دارید ایده های خود را از دیگران دور کنید، کار گروهی را ترجیح دهید و از همکاری با دیگران کاملاً لذت می برید، این احتمال وجود دارد که شما یک زبان آموز اجتماعی باشید.

اگر یک فراگیر اجتماعی هستید ، باید به دنبال فرصت هایی برای مطالعه با دیگران باشید. اگر کلاسی که در آن حضور دارید گروه های رسمی ندارد، گروه خود را بسازید و سعی کنید مطالعه گروهی را در کلاس خود باب کنید. اما توجه داشته باشید که برخی دانش آموزان مثل دانش آموزان بصری ممکن است برای حضور در این گروه ها دچار مشکل باشند، پس فشار زیادی به دوستان خود برای پیوستن به گروه مطالعه وارد نکنید.

 

فراگیران انفرادی


معمولاً دانش آموزان انفرادی ترجیح می دهند خودشان در محیط های خصوصی کار کنند. آنها هنگام حل مشکل یا مطالعه، به دیگران کمک نمی کنند. دانش آموزان منفرد اغلب ترجیحات و روشهای یادگیری خود را تجزیه و تحلیل می کنند. از آنجا که دانش آموزان انفرادی ترجیح می دهند به تنهایی کار کنند ، ممکن است قبل از درخواست کمک از دیگران، وقت خود را در یک مشکل دشوار هدر دهند. با این حال، یادگیری انفرادی می تواند یک شیوه یادگیری بسیار موثر برای دانش آموزان باشد.

 

نکاتی برای معلمان در جهت کمک همزمان به همه انواع زبان آموزان


درسی که می تواند چندین سبک یادگیری را با هم ترکیب کند ، اغلب موثرترین است، زیرا می تواند به بیشتر دانش آموزان برسد. همچنین، از آنجا که اکثر مردم ترکیبی از سبک های یادگیری هستند، منطقی است که فعالیت هایی که سبک های یادگیری را ترکیب می کنند، از موثرترین آنها باشند.

 

بسیاری از فعالیتهایی که قبلاً ارائه شده است به همه زبان آموزان فرصت می دهد تا از مزایای آن استفاده کنند. اگر سعی می کنید خلاق باشید، می توانید در هر درسی تغییراتی کوچک ایجاد کنید تا به سبک های مختلف یادگیری برسید. در ادامه چند روش برای دستیابی به هر چهار سبک یادگیری در یک درس یا فعالیت آورده شده است.

  • مراکز. روش کار این است که شما چندین ایستگاه یا مرکز مختلف در سراسر کلاس درس دارید و دانش آموزان خود را به گروه های مختلف تقسیم می کنید ، بنابراین در هر مرکز یک گروه وجود دارد. سپس، فعالیت های متفاوتی را در هر مرکز ارائه می دهید و دانش آموزان با گروه های خود به هر مرکز می روند. این کار مزایای زیادی دارد، از جمله اینکه به همه سبک های یادگیری دانش آموزان دست می یابید. حتی اگر مرکزی برای یادگیرندگان حرکتی ندارید و تعدادشان کم است، عمل ساده بلند شدن و حرکت به مکان های مختلف در طول کلاس به آنها کمک می کند. همین امر در مورد زبان آموزان شنوایی نیز صادق است. قرار گرفتن در گروه های کوچک و چرخش در سراسر اتاق، به طور طبیعی آنها را به بحث دعوت می کند.
  • گزینه بدهید. مهم نیست که با دانش آموزان در حال انجان چه فعالیتی هستید، در صورت امکان گزینه هایی را در اختیار آنها قرار دهید. هنگام انتخاب گزینه برای دانش آموزان، نیازی به ذکر نیست که کدام انتخاب با کدام سبک یادگیری مطابقت دارد. دانش آموزان اغلب به طور طبیعی به سمت هر کدام از گزینه هایی که بیشتر به سبک یادگیری آنها مناسب است، می پردازند. در اینجا نمونه ای از 4 گزینه مختلف پروژه وجود دارد:
    • مقاله بنویسید (برای فراگیران خواندن/نوشتن جذابیت دارد)
    • ضبط پادکست یا سخنرانی (جذاب برای یادگیرندگان شنوایی)
    • فیلم ویدئویی تهیه کنید (برای یادگیرندگان حرکتی جذاب است)
    • ایجاد پوستر یا پروژه چند رسانه ای (جذاب برای یادگیرندگان بصری)
  • هدفون. به دانش آموزان اجازه دهید هنگام کار های مستقل در کلاس از هدفون استفاده کنند. برای بیشتر انواع یادگیری، این می تواند حواس پرتی های اطراف آنها را برطرف کند، و برای زبان آموزان شنوایی ، این می تواند به آنها کمک کند بین آنچه می شنوند و آنچه یاد می گیرند ارتباط برقرار کنند. این می تواند برای آنها در مواقعی که نیاز به سکوت دارند بسیار مفید باشد.
  • فن آوری. فناوری پیشرفت زیادی کرده است و برنامه ها و وب سایت های زیادی در دسترس است که می تواند به دانش آموزان کمک کند. بازی هایی که شامل تصاویر و صدا هستند به زبان آموزان بصری و شنیداری کمک می کنند. خواندن توضیحات و درس ها در برنامه ها به دانش آموزان خواندنی/نوشتنی کمک می کند. دستکاری فیزیکی و لمس یک دستگاه به زبان آموزان حرکتی کمک می کند. یک جستجوی سریع در گوگل وب سایت ها و برنامه های مفید برای هر رشته ای را نشان می دهد.

کلمات پایانی


هیچ چیز درست یا غلط در هیچ یک از شیوه های یادگیری وجود ندارد. آنها به سادگی نام ها و دسته هایی برای روش هایی هستند که مغزهای مختلف اطلاعات را پردازش می کنند. گاهی اوقات کسانی که دارای سبک یادگیری خواندنی/نوشتنی غالب هستند، راحت تر می توانند در یک محیط سنتی دانشگاهی موفق شوند، بنابراین دانش آموزان دارای برچسب "دانش آموز خوب" هستند. آموزش و پرورش راه زیادی را طی کرده است و مدارس و معلمان در حال حاضر از انواع روشهای یادگیری استفاده می کنند.

همیشه مهم است که به یاد داشته باشید که هر دانش آموز منحصر به فرد است و حتی دو دانش آموز که هر دو یادگیرنده بصری هستند، ممکن است در مورد آنچه برای آنها مناسب است بسیار متفاوت باشند. بهترین راه برای آموزش این است که هر دانش آموز را بشناسید و درک کنید. با به خاطر سپردن اینکه همه دانش آموزان انسان هایی هستند که نیازها و احساساتی دارند ، معلمان می توانند به شیوه ای همدلانه با آنها برخورد کنند.

 

اگر علاقه مند به یادگیری سبک یادگیری هستید ، می توانید از پرسشنامه VARK استفاده کنید. اگر معلم هستید، بهتر است همه دانش آموزان خود از پرسشنامه برای کمک به یادگیری آنها استفاده کنند. شما نه تنها قادر خواهید بود ببینید چه نوع فراگیرانی در کلاس درس خود دارید، بلکه دانش آموزان شما همچنین می توانند در مورد روشهای مطالعه و یادگیری بیشتر در مورد خود، اقدام به مطالعه بیشتر کنند.

 

به یاد داشته باشید ، شیوه یادگیری تنها توضیحی درباره روش یادگیری ترجیحی دانش آموزان است. این سبک می تواند در طول زمان تغییر کند و هر دانش آموزی با هر سبک به درجات مختلف مطابقت دارد. صرف نظر از اینکه از چه جنبه ای از تحصیل هستید ، می توانید از شیوه یادگیری خود و اطرافیان خود بهره مند شوید.

 

همانطور که گروه درسصد همیشه اشاره کرده است، استفاده از روش های یادگیری نوین، می توانند سطح یادگیری شما از مطالب را بالا ببرند. از اینکه به مطالعه این مقاله پرداختید بسیار متشکریم. در صورتی که سوالی در این باره داشتید و یا می خواستید در مورد سبک یادگیری خودتان، روش های بیشتری را یاد بگیرید، می توانید از طریق منوی تماس با ما، با مشاورین گروه آموزشی درسصد در ارتباط باشید.