درسصدی های گل سلام

امروز میخوایم براتون از یه بازیکن حرف بزنیم که توی تیم مطالعه شما یه جایزه برده. جایزه تاثیر گذارترین بازیکن تیم!!!!

بریم تا باهاش آشنا بشیم

یک مطالعه خوب همیشه برگرفته از چندین عامل است که در طول روز بر ذهن شما تاثیر گذاشته اند. شناخت و کنترل این عوامل به شما کمک میکند تا همیشه ذهن خود را شاداب و آماده مطالعه نگه دارید. برای همه ما سخت است که متوجه شویم سه ساعت از زمانمان را در حال مطالعه مکرر یک پاراگراف گذرانده ایم در حالی که یک کلمه از آن را هم متوجه نشده ایم.

چیزی که در این مقاله به آن می پردازیم، اهمیت استراحت خوب و نشاط آور است که تاثیر بسزایی در افزایش بازدهی شما دارد. می توان گفت استراحت، تاثیر گذارترین عامل در تعیین کیفیت مطالعه شماست.

 

انواع استراحت ها در یک برنامه مطالعاتی خوب

در برنامه مطالعاتی شما، سه نوع استراحت می توانند وجود داشته باشند که هر کدام اهدافی دارند و برای کارایی متفاوتی طراحی شده اند.

استراحت های لقمه ای

این استراحت ها همان استراحت هایی هستند که در تکنیک پومودورو در مورد آنها گفته شده. یعنی یک استراحت 5 دقیقه ای!

اینکه بتوان در 5 دقیقه استراحت موثری کرد، بسیار مهم است زیرا زمان کم است و اهداف متنوعی هم برای آن وجود دارند که عبارتند از:

  • رفع حس کرختی بدن و افزایش جریان خون
  • فرصت دادن به مغز جهت تحلیل مطالب
  • افزایش تمرکز

استراحت های میان بازه ای

همانطور که از نامشان پیداست، این استراحت ها همان استراحت هایی هستند که در بین بازه های مطالعاتی متنوع شما به آنها میپردازید. زمان آنها از 10 الی 30 دقیقه می تواند متنوع باشد اما چیزی که مشترک است، اهداف این نوع استراحت است که عبارتند از:

  • افزایش جریان خونرسانی بدن
  • تنظیم آب بدن
  • رفع نیاز های گوارشی
  • کاهش خستگی چشم
  • تغییر جهت فکری مغز
  • افزایش تمرکز

استراحت های طولانی

این استراحت ها زمانی بیش از نیم ساعت دارند و اغلب در آخر هفته به شما کمک میکنند تا خود را برای هفته آینده آماده کنید. هرچند می توانید از این استراحت ها در آخر روز هم استفاده کنید؛ به شرطی که به برنامه شما آسیب نزنند و زمان مفیدتان را از دست ندهید. اهداف این استراحت هم عبارت است از:

  • تقویت اندام های بدن
  • انجام ماموریت های مختلف و رسیدن به زندگی شخصی
  • رفع استرس های تحصیلی و کاهش اضطراب
  • و ...

کدام خوب و کدام بد؟

اینکه شما بتوانید از بین انواع استراحت های مختلف بهترین گزینه را انتخاب کنید یکی از مهارت هایی است که باید بدست آورید. طبیعتا هر انسانی متفاوت است و به همین دلیل نمیتوان به طور قطع گفت که یک استراحت همیشه بهترین استراحت است. هرچند قوانینی وجود دارند که به طور مشترک برخی از انواع استراحت را نهی میکنند اما هیچ گاه نمی توان بهترین استراحت را برای یک شخص بدون بررسی شحصی سازی شده انتخاب نمود.

بر طبق مطالعات انجام شده برخی فعالیت ها باعث درگیری بیشتر مغر می شوند و در واقع به جای استراحت دادن به مغز، آن را خسته تر میکنند. مثال بارزی که همه شما تا به حال شنیدید "تلوزیون دیدن" است. تلوزیون علاوه بر اینکه ذهن شما را مجبور به تحلیل تعداد زیادی تصویر در یک ثانیه می کند و چشم شما هم خسته تر می شود،  باعث می شود که در ادامه آن هم ذهن شما درگیر کشف داستان فیلم شود. بنابراین در صورتی که در استراحت های خود میخواهید تلوزیون ببینید، هرگز به تماشای یک سریال ننشینید زیرا ذهن شما را درگیر کشف داستان سریال میکند. بهترین پیشنهاد در صورتی که اصرار به تلوزیون دیدن دارید، فیلم های کوتاه و مستند های علمی است. زیرا از درگیری ذهنی شما میکاهند. هرچند باز هم خستگی چشم و اجبار ذهن برای تحلیل چندین تصویر در یک ثانیه، پا برجاست و بنابراین پیشنهاد می شود که تلوزیون را در اولویت های آخر خود برای استراحت قرار دهید.

ناگفته نماند که استفاده از موبایل و لپ تاپ هم همین تاثیر را دارند.

استراحت صحیح

چند پیشنهاد برای استراحت

از آنجایی که گاهی انتخاب استراحت مناسب سخت می شود، ما در اینجا چند استراحت پرکاربرد را لیست کردیم تا استفاده کنید. هرچند بهتر است خلاق باشید و استراحت های دیگری هم در نظر بگیرید. داشتن یک لیست از استراحت های مناسب شما باعث می شود در این موارد به آن رجوع کنید.

پیاده روی

اگر این کار را در هوای تازه انجام دهید، علاوه بر کمک به گردش خون در بدنتان، می توانید از تاثیر هوای تازه نیز استفاده کنید. پیاده روی یکی از استراحت هایی است که بیشترین تاثیرگذاری را در اغلب افراد دارد.

دوش گرقتن

یک دوش سریع می تواند تاثیر بسزایی در افزایش نشاط شما و حس سرزندگی داشته باشد.

نوشیدن آب

کاهش آب بدن می تواند باعث خواب آلودگی و خستگی شما شود. حواستان به سطح آب بدنتان باشد!

گوش دادن به یک پادکست انگیزشی

می توانید به جای گوش دادن به یک موسیقی، به یک پادکست انگیزشی گوش دهید، اینکار علاوه بر لذت از گوش دادن به یک ملودی، به افزایش روحیه و انگیزه شما کمک می کند.

در صورتی که یکی از دانش آموزان درسصد هستید می توانید از پادکست های انگیزشی درسصد هم استفاده کنید.

نوشتن

در تحقیقات نشان داده شده که نوشتن تاثیر بسزایی در ایجاد چارچوب مغزی و افزایش تمرکز و  حس شادابی دارد، بنابراین توصیه می شود که یک دفتر خاطرات تهیه کنید و یک بازه استراحت خود را برای نوشتن خاطرات امروزتان اختصاص دهید.

نقاشی کردن / طراحی

اگر از این کار لذت میبرید، می توانید در اوقات فراغت خود اقدام به نقاشی کردن یا طراحی کنید.

مدیتیشن

تصویز ذهنی بسیاری از ما در خصوص مدیتیشن، فردی است که نشسته و چشم های خود را بسته و در هوا معلق است. در حالی که این باور اشتباه است. تعریف مدیتیشن، ایجاد تمرکز عمدی در محیطی کنترل شده است.

بیایید روش مدیتیشن را از نظر حسین سلطانی ببینیم:

کافیه که توی موقعیت راحتی قرار بگیرید، خوابیده یا نشسته، هرطور که راحتید. و بعد متمرکز بشید روی فکر نکردن. هرچی اومد تو ذهنتون سرکوبش کنید. به هیچ چیز فکر نکنید. ذهنتون رو خاموش کنید. به هیچ چیز فکر نکنید. و بعد ....

تاثیرگذار تر از اون چیزیه که فکرشو میکنید...

پختن

بعضی وقت ها بد نیست که لذت خوردن میان وعده ای که خودتان پخته اید را بچشید. دقت کنید که پخت آن بیش از حد وقت گیر نباشد.

انجام یک ماموریت

گاهی لیست کارهایی که امروز باید انجام دهید بسیار طولانی است و در حین مطالعه، ذهن شما نگران این لیست است. پس بهتر است با انجام یک ماموریت از این لیست، مقداری از نگرانی خود را کاهش دهید.

تماس با یک دوست

گاهی گفت و گو با یک دوست خوب می تواند موثر باشد. دقت کنید که در گفت و گویتان حرف هایی زده نشود که انرژی شما را در خصوص درس بکاهد.

تمیزکاری

طبیعتا پس از سه یا چهار دور مطالعه، اتاقی بی نظم در اطراف شماست. بهتر است یک بازه استراحت خود را به تمیز کاری اختصاص دهید.

ورزش

افزایش گردش خون، افزایش خونرسانی به مغز و افزایش کارکرد مغز، افزایش بازدهی، نمی توان فواید یک نرمش کوتاه را شمرد.

 

مدت استراحت

اینکه به ازای هر یک ساعت چه مقدار استراحت کافی است، سوالی است که برای بسیاری از شما پیش می آید. به طور متوسط و بر طبق قانون پومودورو، به ازای هر 50 ذقیقه مطالعه موثر، به ده دقیقه استراحت نیاز است. البته که این مقدار در شرایط خاص متغیر است. استفاده از بیوریتم در برنامه ریزی های درسصد، باعث می شود که دقیقا در روز هایی که به استراحت بیشتری نیاز دارید، مقدار بیشتری استراحت در برنامه مطالعاتی شما پیش بینی شده باشد.

سخن پایانی

حال که این بازیکن تاثیر گذار را شناخته اید، بهتر است بیشتر به آن توجه کنید. بهترین استراحت را برای خود کشف کنید و ببینید کدام استراحت به بهبود کیفیت مطالعه شما کمک میکند. در نظر داشته باشید که به موقع برگشتن به مطالعه، یک نیاز مهم است. برای پایان استراحت خود ساعت را کوک کنید و هنگامی که صدای آن را می شنوید به سرعت به محل مطالعه تان بازگردید. یک استراحت خوب برای مطالعه هرگز نباید راهی برای به تعویق انداختن مطالعه تان باشد.

درسصدی های گل هرچند که مقدار مطالب خیلی زیاد بود و هنوز دنیا دنیا حرف مونده که بشه در مورد استراحت کردن زد. اما ما سعی کردیم که توی این مقاله حداکثر تلاشمون رو بکنیم تا مطلب براتون مفید باشه.

لطف میکنید اگر مطلب رو لایک کنید و سوالات خودتون رو در این زمینه از طریق نظرات از ما بپرسید.

دوستتون داریم

شاد و پیروز باشید