درسصدی های گل سلامی دوباره
خیلی خیلی از استقبالتون از مطالبمون ممنونیم. امیدواریم که بتونیم با این مطالب کمی به شما در جهت افزایش کیفیت تحصیلی تون کمک کنیم.

یکی از مواردی که هر دانش آموزی مطمئنا با آن روبرو شده است، فراموش کردن مطالب است. اینکه در امتحان ناگهان متوجه شویم که پاسخ یک سوال را نمی توانیم به یاد آوریم در حالی که همین چند روز پیش آن را خوانده ایم، بسیار دردناک است.
بسیاری از دانش آموزان می دانند که راه حل آن مرور مطالب است. اما نکته ای که حائز اهمیت است زمان است. اینکه در چه فاصله ای اقدام به مرور یک مطلب کنیم یا اینکه چند بار یک مطلب را مرور کنیم، سوالی است که ذهن بسیاری از دانش آموزان را به خود مشغول کرده است. متاسفانه پاسخ هایی که در اینترنت موجود هستند اکثرا توجهی به زمان دانش آموز ندارند. اما چیزی که در این مثاله به آن پرداخته شده، ارائه راهکاری "عملی" است که هم بازدهی مناسبی داشته باشد و هم زمان زیادی را از دانش آموز نگیرد.
 

منحنی فراموشی چیست؟

مرور یادداشت‌ها با جزئیات بعد از هر کلاس، یا حداقل زمانی در طول روز قبل از رفتن به رختخواب، توانایی شما را در به خاطر آوردن آموخته‌هایتان بسیار افزایش می‌دهد. بر طبق تحقیقات انجام شده، در پایان نه هفته، دانش‌آموزانی که یادداشت‌های خود را یک روز در میان مرور می‌کردند، حدود 75 درصد از آنچه را که به آنها آموزش داده شده بود، به خاطر می‌آورند. آن دسته از دانش‌آموزانی که یادداشت‌های خود را بعد از کلاس مرور نکردند، پس از یک روز حتی 50 درصد از اطلاعات پوشش‌دهی شده در طول سخنرانی را به خاطر نمی‌آورند و تنها کمی بیش از 20 درصد از اطلاعات را 9 هفته بعد به خاطر می‌آورند.

 

واقعیت این است که ما از طریق تکرار یاد می گیریم و به یاد می آوریم. بنابراین مرور مطالب می تواند بسیار به افزایش یادگیری مطالب کمک کند.منحنی فراموشی نمایشی بصری از چگونگی فراموشی بخش‌های مختلف اطلاعات در طول زمان است، زمانی که هیچ تلاشی برای حفظ آن نمی‌کنیم. هر چه بیشتر سعی کنیم یک قطعه اطلاعات را حفظ کنیم، حافظه آن اطلاعات قوی تر می شود. هر چه حافظه قوی تر باشد، احتمال اینکه در طول زمان بتوانیم اطلاعات را به خاطر بسپاریم، بیشتر می شود.
می توانید این پدیده را در نمودار منحنی فراموشی مشاهده کنید. وقتی برای اولین بار چیزی را یاد می گیریم، به سرعت بسیاری از اطلاعات مربوط به آن را فراموش می کنیم، معمولاً در عرض چند روز. با این حال، اگر روز بعد آن اطلاعات جدید را مرور کنیم، به احتمال زیاد آنچه را که یاد گرفته‌ایم برای مدت طولانی‌تری به خاطر می‌آوریم. اگر در چند روز آینده به مرور چیزهایی که یاد می‌گیریم ادامه دهیم، آن اطلاعات جدید را برای دوره‌های زمانی بسیار طولانی‌تری در ذهنمان قفل می‌کنیم.

منحنی فراموشی

همانطور که در جدول فوق مشاهده می کنید، در صورتی که مطالب تدریس شده را در بازه های گفته شده مرور کنید میزان بازدهی شما از مطلب بالا رفته و عملکرد دانش آموز در به خاطر آوردن مطالب مطالعه شده نیز مطلوب تر می گردد ولی لازمۀ اجرای این پروسه داشتن یادداشت های مو شکافانه و مرتب از مطالب تدریس شده به دانش آموز است. در این مورد مقالات "خلاصه نویسی یا حاشیه نویسی! تفاوتی کوچک اما تاثیرگذار" و "خلاصه نویسی صحیح با سیستم کرونل" می توانند بسیار برایتان کمک کننده باشند.

 

در طول بررسی یادداشت‌هایتان، توصیه می‌کنیم اطلاعات بیشتری را که از کلاس به خاطر می‌آورید اضافه کنید یا سؤالاتی را در حاشیه یادداشت‌های خود اضافه کنید تا به شما در مطالعه مطالب در آینده کمک کند. در طول بررسی یادداشت‌های خود ممکن است متوجه شوید که برخی از اطلاعاتی را که یادداشت کرده‌اید درک نمی‌کنید و باید از استاد، پشتیبان تجصیلی یا دانش آموز دیگری برای شفاف‌سازی سؤال کنید. اگر مطلبی برایتان نامفهوم باقی بماند در طولانی مدت میتواند به راحتی از حافظه تان پاک شود بدون اینکه حتی ذره ای از مطلب را یاد گرفته باشید. بنابراین در خصوص رفع ایرادات و مشکلات مطالب توجه ویژه ای به خرج دهید.

 

حافظه یک چیز ثابت نیست، و همه چیزهایی که یاد می گیریم به همان اندازه به خوبی به خاطر نمی آیند. به عنوان مثال، مجموعه ای از کلاس ها را در نظر بگیرید که در طول روز خواهید داشت. اولی ساعت هشت صبح، دومی ساعت 11 صبح و درس آخر ساعت سه بعد از ظهر است. ممکن است هنوز برای بیدار شدن در ابتدایی ترین کلاس خود گیج باشید و ممکن است تا پایان کلاس روزتان خسته شده باشید. در مقابل، ممکن است برای کلاس ساعت 11 بیدار باشید. اما در صورتی که مرور مطالب را طبق نمودار فوق انجام دهید، مطمئنا بازدهی بیش از 75% خواهید داشت.

 

خب خب خب
درسصدی های گل اینم یه توضیح کامل برای اینکه بدونین مرور مطالب چجوریه. پس برین توی برنامه هاتون برای هر مطلبی 4 دوره مرور بذارید و بعد از بازدهی 75% لذت ببرید.

یادتون نره ما هنوزم منتظر نظراتتون هستیماااااا

موفق باشید