دوستای درسصدی سلام

حالتون چطوره

امروز با یه مطلب خیلی مهم خدمتتون رسیدیم که امروزه کمتر مشاوری در موردش حرف میزنه.

خیلی از مشاورین در مورد اینکه باید خلاصه نویسی های خود را مرور کنید با شما صحبت میکنند اما در برنامه ریزی ای که برای شما قرار میدهند، زمان مرور خلاصه نویسی ها را در حد بسیار کمی در نظر میگیرند و اکثر دانش آموزان در این بازه کم نمی توانند همه خلاصه نویسی هایشان را مرور کنند.

سیستم کرونل با ایجاد سرفصل ها و کلمات کلیدی به شما کمک می کند تا با سرعت بالایی خلاصه نویسی های خود را مرور کنید. همچنین در صورت ترکیب آن با دیگر روش ها و فعالیت ها، دیگر هرگز نگران فراموش کردن مطالب نخواهید بود.

این سیستم اولین بار توسط پروفسور والتر پاوک در دهه 1950 میلادی پیشنهاد شد. در آن زمان دانشجویان پروفسور از این روش استفاده کردند و با نتایج عجیبی مواجه شدند. این سیستم به طرز باور نکردنی ای با ایجاد نقشه ذهنی و سرعت دادن به مرور ها، در افزایش یادگیری شما موثر است.

گروه آموزشی درسصد پس از ایجاد تغییراتی کوچک، این روش را کاربردی تر کرده است و هم اکنون نسخه تکمیل شده این روش به شما عزیزان تقدیم می گردد.

خب حالا آماده هستید که شروع به خلاصه برداری کنید؟

روش خلاصه برداری کرونل

مرحله اول: تنظیم کاغذ

برای یادداشت برداری می توانید از کاغذ های A4 دو رو استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که حتما برای نگه داری آنها از کلاسور، پوشه و .... استفاده کنید.

حال یک روی کاغذ را به صورت زیر تقسیم بندی کنید و سمت پشت آن را از وسط با یک خط افقی به دو بخش تقسیم کنید.

تقسیم بندی کاغذ

  1. ابتدا یک خط افقی در فاصله دو سانتی متری از بالای برگه رسم کنید.

  2. سپس یک خط افقی دیگر در فاصله هفت سانتی متری از پایین صفحه بکشید.

  3. حال از فاصله پنج سانتی متری از سمت راست کاغذ، یک خط عمودی را بین دو خط افقی که کشیده بودید، رسم کنید.

اگر مراحل فوق را به درستی انجام داده باشید، الان می بایست کاغذ شما به شکل زیر در آمده باشد.

روی برگه:

 

کرونل روی صفحه

پشت برگه:

کرونل پشت صفحه

استفاده از کاغذ

اکنون کاغذ شما باید دارای شش قسمت باشد:

  • روی کاغذ:
    • موضوع و آدرس
    • کلمات کلیدی
    • نکات اصلی
    • خلاصه مطلب
  • پشت کاغذ:
    • نکات متوسط
    • نکات قوی

حالا به توضیح نحوه کارکرد هر قسمت می پردازیم.

موضوع و آدرس

در این قسمت شما باید موضوع خلاصه نویسی و آدرس آن را یادداشت کنید. این کار به شما کمک می کند تا در زمان نیاز، دسترسی راحت تری به مطالب مورد نظرتان پیدا کنید و طبقه بندی مطالب برایتان آسان تر باشد.

می توانید در این قسمت چند مربع کوچک هم رسم کنید تا هر بار که یادداشت هایتان را مرور میکنید یک مربع را تیک بزنید و بدین صورت همیشه از میزان مرور هایتان هم آگاه باشید.

کلمات کلیدی

در این قسمت شما باید کلمات کلیدی و مهمی را که در قسمت نکات اصلی وارد کرده اید را یادداشت کنید تا بعدا برای مرور آنها فقط با نگاه کردن به این کلمات، بتوانید تمام مطالب قسمت نکات اصلی را به یاد آورید.

توجه داشته باشید که در این قسمت چیز های کلی را ثبت کنید نه نکات گویا. از جملات طولانی پرهیز کنید و از اختصارات استفاده کنید.

نکات اصلی

تمامی نکات اصلی درس را در این قسمت وارد کنید. این نکات می توانند شامل قید های مهم و اصطلاحات و عبارات اصلی باشند.

به یاد داشته باشید که از طولانی شدن جملات پرهیز کنید و از اختصارات استفاده کنید. جملات را با خط خوانا بنویسید.

خلاصه مطلب

بعد از 24 ساعت از نوشتن خلاصه ها، برگردید و دستتان را روی نکات اصلی بگذارید و سعی کنید فقط با نگاه کردن به کلمات کلیدی، مطالب را مرور کنید. سپس خلاصه ای از مطالب را در حد دو الی پنج خط در این قسمت یادداشت کنید.

نکات متوسط

بعد از حل تست ها و تحلیل آزمون ها اگز نکاتی را پیدا کردید باید آنها را در این قسمت یادداشت کنید. البته این قسمت مخصوص نکات متوسط و معمول هست و نکاتی که خیلی سختگیرانه و ریز بینانه هستند را باید در قسمت نکات قوی وارد کنید.

نکات قوی

این قسمت نیز همانطور که اشاره شد، شامل نکاتی است که بسیار سخت گیرانه و نکته سنجانه است.

کاربرد قسمت نکات متوسط و قوی

یکی از مشکلات دانش آموزان این است که زمانی که برای مرور خلاصه ها می آیند اغلب با انبوهی از نکات روبرو می شوند و مجبورند زمان بسیار زیادی را صرف مطالعه نکاتی کنند که گاهی ممکن است هیچ کاربردی در آزمون مورد نظرشان نداشته باشند.

سیستم تقسیم بندی نکات به شما این امکان را می دهد که نکات را به دو دسته متوسط و قوی تقسیم کنید و در آزمون هایی مثل آزمون های تشریحی و آزمون هایی که میدانید نیاز زیادی به نکات ندارند، فقط از قسمت نکات متوسط استفاده کنید و دیگر نکات سخت را که احتمال کمی دارد که در آزمون مورد استفاده قرار بگیرند، مطالعه نکنید. این موضوع باعث افزایش سرعت شما در مرور خلاصه هایتان می شود.

تحقیقات انجام شده در مورد این روش

در تحقیقی که در سال 2010 در دانشگاه ویچیتا انجام شد، مشخص شد که یادداشت کرنل به دانش آموزان یک کلاس زبان کمک کرده است که بتوانند بهتر از سایرین که از روش های سنتی یادداشت برداری استفاده می کردند، از مطالبی که آموخته اند، جهت استفاده در محیط های مختلف استفاده کنند. در واقع روش کرنل درست مثل نقشه کشی ذهنی شما را بیشتر از سایر روش های خلاصه نویسی درگیر مطالب و عبارات کلیدی می کند، یادگیری و مهم تر از آن استفاده از مطلب را نیز برای شما آسان تر خواهد کرد.

تحقیقات دیگری که در این زمینه انجام شده اند در اینترنت موجود می باشند و می توانید با کمی جستجو از آنها استفاده نمائید.

 

خب دانش آموزای عزیز امیدوارم حداکثر استفاده رو از این مطلب برده باشید.

نظراتتون رو برامون بنویسید و مطلب رو لایک کنید تا ما هم با انرژی مضاعف تری براتون مطالب خوب و حرفه ای بذاریم.

اگر سوالی داشتید از طریق نظرات یا از راه های ارتباطیمون باهامون در میون بذارید.